الأربعاء، 14 مايو 2014

ريفيو : إضاءة the balm مارى لومانيزر MARY-LOU MANIZER :

الإضاءه ناس كتير بتحس إنها خطوة إضافيه مش مهمه فى المكياج بس أنا بحبها لأنها بتدى حيويه وإشراقه حلوه لأى لوك و فى منها أنواع كتير فى السوق زى الكريمى و السايل و البودره و درجاتها بتكون متنوعه و مختلفه مابين البيج و الجولد و الوردى و كمان فى الأبيض من الدرجات المفضله عندى هى البيج لأنها بتليق مع لون بشرتى و اى بشره تانيه و كمان مع اى الوان مكياج غامق أو فاتح .




ماركه بالم (THE BALM):
من الماركات المعروفه بجودتها المقاربه للماركات الغاليه و سمعت عنها مدح كتير و هى مش متوفره فى أسواقنا إلا من خلال تاجرات أو مواقع الى بتشحن لكل البلاد مباشرة زى ستروبرى نت .
كمان اسعارها معقوله و مقاربه لاسعار الماركات المتوفره فى سنتر بوينت  فى أسواقنا زى nyx , bourjoise, max factor 
أخر حاجه مشهوره بيها بالم التغليف جميل و مميز و فى نفس الوقت عملى وسهل الإستخدام .

التغليف:
الإضاءه فى علبه مدوره عاديه زى علب البودره المضغوطه و فيها مرايه فى الغطا و محكمه الغلق يعنى مش هتفتح لوحدها و دى نقطه دايما باخد بالى منها لأنها تهمنى جدا .
شكلها حلو و مميز كتغليف .





الاستخدام:
أعتبر المنتج ده متعدد الإستخدامات لأنى أستعمله إضاءه على الخدود و الأنف و كمان تحت الحاجب و شادو على كامل الجفن أو إضاءه فى وسط الشفاه عشان ابرزها .
المنتج أمن استخدامه على العيون لأنه مكتوب على العلبه كده .
استخدامى ليه بالفرشه او اسفنجه لو عاوزه الإضاءه تكون أكتر ممكن استخدامه  حتى الأصابع .


الملمس :
المفروض أن الإضاءه دى عباره عن بودره مضغوطه لكن من أول مره لمستها فيها حسيت إنها مابين البودره و لكريمى ومع الإستخدام حسيت بده اكتر يعنى لما استعمله بالفرشه مش بيتناثر فى كل مكان و بيتنقل من الفرشه للبشره بسهوله من اول مره .



اللون:
لونه بيج شامبين هادى و متوسط لمعته فيها جلو و متماسكه مش عباره عن جليتر ولا شيمر صغير ابدا عامله زى تاثير الاضاءه الكريمى لكن مع مميزات سهوله الدمج الى فى البودره .وكثافه اللون قويه من اول مره مش بحتاج اكرر .



الدمج :
سهله فى الدمج و كانها تدوب  مع البشره حتى لو استعملتها بالاسفنجه و مش بتبقع و بتتوزع بالتساوى و سهل دمجها مع البلاشر .



الثبات :
من اهم الحاجات الى بتميز اضاءه مارى لومنيزر انها ثابته طول اليوم حتى لو مع الحر و الحركه اخر اليوم هتلاقيه كانك لسه حاطاه .

السعر:
ما بين 100 و 140 ريال حسب المكان الى بتشريه منه او حسب التاجره شخصيا اشتريته ب 100 ريال و ده يعتبر سعر ممتاز لأنه سعره فى موقعهم الرسمى حوالى 25 دولار 
و التاجره الى اخدته منها توفر منتجات بالم كلها باسعار ممتازه متجرها رابطه هنا 

هناك تعليق واحد:

Noor يقول...

I have the brown eye shadow pallet they make and loved it. The Balm is pretty awesome.

إرسال تعليق

للاعلان على المدونه

للاعلان على المدونه